اخبار بین المللی
شماره: 377
1390/10/13 - 03:13
ویروس هپاتیت C با ربودن ریز RNA کبدی بقاء خود را حفظ می کند

بیماری های ویروسی ، هنوزهم  یکی از بزرگترین چالش های علم پزشکی است که به لطف هزاران سال تکامل مشترک با انسان ، توانایی مهار بیولوژی میزبان را برای حفظ وبقا خود بدست آوردند، بنابراین هدف قرار دادن آنها با درمان های پزشکی بسیار دشوار است .

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ دانشمندان در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل ، برای اولین بار نشان دادند که چگونه مولکول کوچک RNA که تنظیم کننده بیان ژن در سلولهای کبد انسان است توسط ویروس هپاتیت C ربوده می شود تا بقای خود را حفظ کند.
ریز RNA ها بیان ژن را در سلولها ، معمولا از طریق مسدود کردن تولید پروتئین های کلیدی  تنظیم می کنند. این تیم تحقیقاتی دریافت که اتصال یک ریز RNA برجسته در سلول های کبدی ، به نام MIR - 122 ، سبب تثبیت RNA ویروسی ، پیشبرد تکثیر ژنوم ویروس در کبد و حفظ چرخه حیات آن می شود.
دکتر  Stanley M. Lemon می گوید: ویروس هپاتیت C دو کار بسیار جالب با MIR - 122 انجام میدهد: اول اینکه یک رابطه منحصر به فرد با این تنظیم کننده کلیدی برقرارمی کند، دوم اینکه، این ویروس فرایندی را که معمولا تنظیم کننده پایین دست بیان ژن است ربوده و سبب ثبات RNA خود و بیان پروتئین های ویروسی مورد نیاز برای چرخه حیات خود می شود .
در حال حاضر این تیم تحقیقاتی نشان داده است که چگونه یک داروی ضد ویروسی جدید ویروسی را مورد هدف قرار می دهد. دارویی به نام "antagomer"  به MIR - 122 متصل می شود و آن را از کبد جدا کرده و در نتیجه با بی ثبات کردن ژنوم ویروسی سبب تسریع تخریب آن در کبد می شود.
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved